Kampmann-broen i Essen

Den nye Kampmann-broen i Essen stilte spesielle krav til belysningen, ettersom strenge naturvernkrav måtte ivaretas. Ved hjelp av Doppler radarsensorer kunne kravene bli møtt.

 

I henhold til EUs naturverndirektiv må gatebelysning slås av om natten hvert år fra begynnelsen av mars til slutten av oktober. Om vinteren skal belysningen bare være aktiv når det virkelig er behov for det.

 

Men det er ikke alt: belysningen skal kunne skille i detalj om fotgjengere, syklister eller motorvogner beveger seg på broen og justere lysnivået deretter. Kun det området av gaten som er relevant for fotgjengeren eller sjåføren skal være opplyst. Hvor langt veien er opplyst i bevegelsesretningen, avhenger av den hastigheten. I tillegg ønsket planleggerne et pålitelig system som kunne motstå skiftende miljøfaktorer, for eksempel på bevegelser forårsaket av vind.

 

”Den avgjørende faktoren var den fleksible konfigurasjonen av belysningen for å oppfylle kravene til naturvern. Dyrene skal ikke forstyrres eller irriteres, så det var viktig å kunne kontrollere de enkelte lysene individuelt, sier Sven Dressel, administrerende direktør for AEC Illuminazione i Neu-Anspach, som fikk i oppdrag å installere belysningen langs veien over veien. Den består av 68 intelligente 52 W standardarmaturer av typen ITALO fra AEC i kombinasjon med radarsensoren fra Comlight.

 

Doppler-radarsensorene fra Comlight er av avgjørende betydning: de kan brukes til å registrere bevegelser nøyaktig, og det dynamisk tilpassede lyset ser naturlig ut. Å jobbe bare med infrarøde sensorer ville ikke være nok, fordi disse sensorene ikke registrerer bevegelser nøyaktig og ikke kan skille mellom mennesker, dyr og kjøretøy. Også om vinteren kan det være vanskelig å fange opp en varmesignatur - for eksempel fra syklister. AEC bestemte seg derfor for å bruke Comlight's Doppler radarsensorer. Fordi den kan bestemme retningen og hastigheten til et objekt, så vel som størrelsen. Dette gjør at skillet mellom motorkjøretøy, syklister og fotgjengere kan utføres pålitelig.

 
I tillegg er hele systemet skalerbart, slik at flere systemer senere kan styres sentralt via et skysystem uten mye ekstra innsats, noe som var byens ønske fra starten. I tillegg er den produsentnøytral og kan brukes med alle lys fra andre produsenter som har et standardisert Zhaga-grensesnitt i henhold til D4i-standarden. Nettverk av alle sensorer via et 868 MHz nettverk resulterer i en veldig lav feilrate, selv med relativt store mastavstander på opptil 50 meter.

 

Lampene kan styres individuelt. Derfor kan et annet antall lamper slås på avhengig av behov. Avhengig av hastigheten til objektet eller personen, kan avstander av forskjellige lengder belyses. Førere og fotgjengere ser alltid et tilstrekkelig stort område opplyst foran seg slik at det dynamisk koblede lyset ikke blir gjenkjent som sådan og derfor ikke kan oppleves som irriterende.

 

For å forhindre at lysene reagerer på bevegelser som ikke utløses av trafikk og derfor ikke krever belysning, har sensorene kunstig intelligens om bord som filtrerer ut slike bevegelser. "Hvis for eksempel et tre beveger seg i vinden i sensorens synsfelt, gjenkjenner den kunstige intelligensen på veldig kort tid at dette ikke er et objekt som beveger seg og slår derfor ikke på belysningen," sier Sven Dressel.

 

For å forenkle installasjonen av gatebelysningen er Comlight-sensorene utstyrt med en Zhaga-kontakt. Grensesnittspesifikasjonen gjør det blant annet mulig å installere sensorene i løpet av få minutter, eller om nødvendig erstatte dem raskt. Hvis ønskelig kan armaturene kobles til nettverket og kobles til Internett, for eksempel for å registrere og evaluere energiforbruk, lysvarighet, bruksfrekvens og andre data.

 

I tillegg til gatebelysningen til Kampmann-broen i Essen, har AEC også vellykket installert intelligent gatebelysning med radarsensorer fra Comlight i andre byer, inkludert Fulda, Fürth og Passau. I tillegg til å spare energi, bidrar systemene også til høy trafikksikkerhet og forbedret naturvern.

Kontakt oss