Flyplasser er teknisk kompliserte, tettpakket med elektronikk og har et krevende sett med regler. Til tross for disse utfordringene klarte Comlight å levere smart belysning til «tarmac» på Haugesund lufthavn Karmøy. Bjørn Olav Jensen, som studerer ved teknisk høyskole i Stavanger og jobber skift på flyplassen, hørte først om Comlight gjennom skolen. Da økt energieffektivitet ble et viktig satsingsområde, gjorde Bjørn Olav sine overordnede oppmerksomme på at bevegelseskontroll kunne være en mulig løsning.
"Lysene er dempet ned til 20 prosent nivå når det ikke er aktivitet på tarmac. Med tanke på at hver av lyskasterne trekker rundt 1500 watt, er det en åpenbar reduksjon i strømforbruket," forklarer Bjørn Olav. Opplevelsen var så positiv at bevegelsesdetektorer ble installert på flyplassens parkeringsplass også. "Biler blir detektert når de kommer inn, og lysnivået økes. Det er ikke nødvendig å lyse opp områder uten aktivitet! "
"Bagasjehåndterere har visse rettigheter som må vurderes når det gjelder belysning, men på tarmac, der fly bare er parkert, er det ingen grunn til å opprettholde fullt belysningsnivå. Våre møter med tårnmannskapene har avslørt at den reduserte nivå med sterkt lys har gjort arbeidet lettere, sier Jensen.
Årsaken til at Comlight ble valgt var først og fremst systemets brukervennlighet, det var "plug and play". Videre oppdager systemets radarteknologi bevegelse opptil 40 meter fra stolpene, helt automatisk.
"Vi kunne ha valgt en løsning med et kontrollsystem som måtte ha blitt vedlikeholdt manuelt eller utviklet videre mot automatisering. Med Comlight fikk vi en helautomatisk løsning fra første dag," sier Jensen.